We leven deels in een digitale wereld, waarbij je zowel offline als online aanwezig wilt zijn, zodat potentiële klanten of opdrachtgevers je bedrijf weten te vinden. Een zakelijke website is daarom heel belangrijk. Het is immers het digitale visitekaartje van je bedrijf. Dit bedrijf kan van alles zijn. Misschien ben je wel fotograaf, professioneel blogger, run je een webshop of wil je je dienst wijder uitrollen. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je website professioneel, gebruiksvriendelijk en overtuigend is. Er zijn een aantal zaken die niet mogen ontbreken op je website.

1. Een duidelijke homepage

Een eigen website maken begint bij de homepage. Zorg dat deze pagina helder en overzichtelijk is. Start met een pakkende kop die direct uitlegt wie je bent en wat je doet. Hou het overzichtelijk, maar voeg wel afbeeldingen toe. Een duidelijke navigatie naar andere pagina’s van je website is belangrijk. Want hoe korter men hoeft te zoeken, des te eerder wordt er doorgeklikt. Op je homepage kun je bezoekers aansporen om door te klikken en dus meer tijd op je website door te brengen.

2. Over ons-pagina

Mensen doen zaken met mensen. Zelfs wanneer we digitaal zaken doen, zit er aan iedere zijde van het beeldscherm een mens. Wanneer je net een website gaat bouwen, is het goed om naast die goede homepage ook meteen een sterke ‘Over ons’-pagina te maken. Hier vertel je het verhaal van je bedrijf of van jou als zzp’er. Laat zien met foto’s wie er werkzaam zijn binnen het bedrijf om vertrouwen te scheppen. Deze sectie van een website is een goede plek om de missie, visie, waarden én de geschiedenis van je bedrijf uit de doeken te doen. Met foto’s van het team of van weleer geef je de pagina een persoonlijke uitstraling.

3. Contactpagina

De contactpagina is een pagina waar je verschillende informatie kunt delen om zo je bezoekers het gemakkelijk te maken om contact met je op te nemen. Vermeld op deze pagina je e-mailadres, telefoonnummer en eventueel je postadres of bezoeklocatie. Voeg indien relevant een kaartje toe met je locatie en hoe je het pand kan bereiken, bijvoorbeeld met openbaar vervoer of via welke snelweg. Je kan deze pagina verrijken met een contactformulier. Zo kan een potentiële klant sneller contact met je opnemen. Tot slot kun je je social media accounts op deze pagina plaatsen om zo je sociale netwerk op te bouwen.

4. Blog of nieuwssectie

Als het past bij je bedrijf, product of dienst, dan is het leuk om met de website builder van Combell nog een blog of nieuwssectie toe te voegen aan je website. Een blog of nieuwspagina is een uitstekende manier om je expertise te tonen aan potentiële klanten. Daarnaast kun je relevante informatie delen over je producten of diensten. Door je website regelmatig van nieuwe content te voorzien komen je bezoekers vaker terug. Bovendien verhoog je ook je zichtbaarheid bij zoekmachines, zoals Google, zodat je beter gevonden wordt. Dat helpt om je SEO-ranking aanzienlijk te verbeteren.

5. Vriendelijk ontwerp, ook voor mobiel

Steeds vaker worden websites bezocht en gelezen via smartphones. Hou daar dus rekening mee bij het ontwerpen van je zakelijke website. Vaak kun je via een website builder zien hoe de website er op verschillende apparaten (laptop, desktop, smartphone of tablet) uit komt te zien. Soms heb je zelfs de mogelijkheid om binnen dezelfde website een ander design voor mobiele apparaten aan te maken. Een mobielvriendelijke website verbetert de gebruikerservaring en draagt net zo goed bij aan een hogere positie in zoekmachines als goede content. Zorg overigens dat je website er altijd gebruiksvriendelijk uitziet, zodat bezoekers langer blijven hangen.

6. Snelle laadtijd

Eigenlijk loopt dit samen met een vriendelijk ontwerp; een snelle laadtijd. Dit zorgt er namelijk voor dat je content snel zichtbaar is en een bezoeker meteen kan beginnen met scrollen en lezen. Een snelle laadtijd kun je bevorderen door je afbeeldingen te optimaliseren, maar ook door de broncode te versimpelen. Stop de pagina’s niet te vol met bewegende beelden, hou het rustig. Een snelle website zorgt namelijk voor een betere gebruikerservaring.

7. Webshop

Dit is geen must have op een zakelijke website, maar wanneer je producten online wil gaan verkopen, dan kan een webshop daar zeker aan bijdragen. Zorg ook hier voor geoptimaliseerde beelden, een simpele infrastructuur en natuurlijk een makkelijke maar veilige betaalomgeving. Wanneer afrekenen en afhandeling van een bestelling soepel verloopt, komen bezoekers vanzelf terug.

8. Testimonials & reviews

Laat zien wat anderen over je zeggen. Dat kan spannend zijn, maar helpt wel weer toekomstige omzet te genereren. Positieve klantbeoordelingen, testimonials of case studies versterken je geloofwaardigheid en helpen potentiële klanten overtuigen. Voeg deze elementen toe op strategische plekken, zoals je homepage of productpagina’s.

9. Zet tot actie aan

Elke pagina van je website zou een doel moeten hebben. Of het nu gaat om het downloaden van een e-book, inschrijven voor een nieuwsbrief of een aankoop doen; een duidelijke oproep tot actie begeleidt bezoekers naar de gewenste actie. Maak je call-to-actions opvallend en overtuigend, maar zeker niet schreeuwerig. Goede call-to-action mogelijkheden zijn ‘Neem contact op’, ‘Bekijk onze producten’ en ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’.

10. Veiligheid en privacy

Deze is wel heel belangrijk als het gaat om het beheren van een website. Beveilig je website met een SSL-certificaat (herkenbaar aan het slotje in de adresbalk) en zorg dat je voldoet aan privacywetgeving, zoals de AVG. Hier kun je een aparte pagina voor opnemen waar je vertelt hoe jij of je bedrijf omgaat met verschillende gegevens van klanten. Dit vergroot het vertrouwen van je bezoekers en beschermt zowel hun gegevens als die van jezelf.

Krachtig middel voor nieuwe klanten

Met een goede zakelijke website laat je zien waar je voor staat, hoe je producten tot stand komen, kun je deze zelfs meteen verkopen of klanten contact met je laten opnemen. Trek klanten aan, bouw vertrouwen op en versterk je merk. Focus daarbij op de essentiële onderdelen en bouw een professionele en effectieve website die echt resultaat oplevert.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *