Ben je net begonnen met ondernemen? Of lukt het je niet om meer klanten te vinden? Geen stress. Hier zijn genoeg verschillende manieren voor. Klantenwerving hoort nou eenmaal bij het ondernemerschap, dus je kunt het maar beter zo goed mogelijk in de vingers krijgen. We delen daarom onze beste tips.

1. Maak van klanten werven een dagelijkse taak

Veel startende ondernemers beginnen met een paar opdrachtgevers, maar al snel wordt duidelijk dat er op het gebied van acquisitie nog veel werk aan de winkel is. Acquisitie betekent het werven van nieuwe klanten. Dit doe je bijvoorbeeld door te bellen, mailen of netwerken op social media. Maak van klanten werven dan ook een dagelijkse routine. Besteed elke dag een uur aan het benaderen van potentiële klanten en opdrachtgevers. Dit zorgt ervoor dat je altijd vooruit kijkt en voorkomt dat je later met gaten in je agenda zit. En dat laatste wil niemand natuurlijk. Je laten helpren door een sales partner van een een sterk salesplatform is daarom geen slecht idee.

2. Werk aan je ‘gunfactor’

Klanten kiezen vaak niet alleen op basis van vakkennis of ervaring, maar ook op basis van hun gevoel bij jou als persoon. Ze willen vertrouwen hebben dat jij de opdracht perfect kunt uitvoeren. Zorg daarom voor een goede eerste indruk, want die maak je maar één keer. Wees eerlijk over wat je kunt bieden en zorg dat je een hechte band kunt opbouwen met je klanten door goede service te verlenen. Tevreden klanten komen eerder terug en zullen je aanbevelen bij anderen. Gratis reclame, noemen we dat!

3. Koester je netwerk

Je huidige netwerk is een super waardevolle bron voor nieuwe opdrachten. Een tevreden klant zal graag positief over je diensten spreken binnen zijn eigen netwerk. Vraag om testimonials die je kunt plaatsen op je website. Dit vergroot je geloofwaardigheid en trekt dus ook weer nieuwe klanten aan. Blijf in contact met oud-opdrachtgevers door ze regelmatig updates te sturen en te vragen of ze nog tevreden zijn. Dit kan leiden tot nieuwe opdrachten en kansen. Money is in the follow up!

4. Zet jezelf goed in de markt

Zeker als starter (maar ook gevorderden) moet je jezelf en je bedrijf goed presenteren. Dit wordt ook wel personal branding genoemd. Het gaat erom dat je jezelf als merk neerzet, waarbij je je sterke punten benadrukt. Optimaliseer je LinkedIn-profiel en wees bijvoorbeeld actief in discussies binnen je vakgebied. Zorg dat je je expertise kan laten zien.

5. Vergroot je vindbaarheid

Hoe goed je bedrijf en service ook zijn, als je niet vindbaar bent kun je het wel vergeten. Het is belangrijk dat potentiële klanten jouw bedrijf makkelijk kunnen vinden. Zorg voor een professioneel uitziende en overzichtelijke website, en wees actief op social media. Een bedrijfsprofiel op Google kan ook helpen om je zichtbaarheid te vergroten. Stel daarnaast ook een marketingstrategie op en onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt. Gebruik verschillende kanalen om je doelgroep te bereiken, zoals brochures, visitekaartjes, advertenties en persberichten. Zorg dat ze je overal voorbij zien komen!

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *